دسته‌بندی نشده

ابزارهای ریاضی برای ایجاد تنوع در آموزش

ایجاد تنوع در آموزش (نظیر تنوع نمايش‌های مختلف اعداد از جمله با انگشتان، چينه، چوب­خط و خصوصاً ابزارهای ملموسی نظیر مهره­ها) از اين لحاظ مورد تأکيد است که به دانش­آموزان کمک می‌کند تا به يک ابزار خاص وابسته نشوند و کم کم بتوانند محاسبات را به صورت ذهنی و بدون استفاده از ابزارها انجام دهند.

«يکی از مهارت‌های مورد‌نظر در آموزش رياضی استفاده از ابزارهای مختلف است. درکلاس اوّل ابتدايی کار با خط­کش و شابلون در حدّ کسب مهارت برای ترسيم خطوط و شکل‌های هندسی آموزش داده می­شود. همچنين آشنايی با ابزار اندازه­گيری زمان (ساعت) در حدّ خواندن ساعت­های کامل در برنامه­ی رياضی گنجانده شده است.»[1] از ابزارهای دیگر نظیر مکعب‌های آموزشی، مهره­ها، چوب‌خط و گیره‌های کاغذ برای آموزش شمارش، مقایسه، اندازه‌گیری، آمار و… به وفور استفاده شده است. همچنین دانش­آموزان برای تمرین الگویابی از جداول شطرنجی بهره می‌برند.

[1]– کتاب راهنمای معلم اول دبستان، ص 24