ریاضی خوشمزه

چگونه ریاضی را آسان کنیم؟

در نوشته قبلی دیدیم و گفتیم که ریاضی درس سختی نیست و آموزش ریاضی نیز مخصوص نخبه‌های این رشته نخواهد بود. همه انسان‌ها قطعا می‌توانند مفاهیم ریاضی را به راحتی یاد بگیرند و به ذهن بسپارند اگر از مسیر درست به آنها آموزش داده شود. حالا مسیر درست آموزش ریاضی چیست؟

جذابیت برای کودکان اصل و محور هر کاری است، بازی در سنین ابتدایی تنها امری است که بچه‌ها به آن می‌اندیشند و از آن لذت می‌برند. شاید تصور کنید که این موضوع تا سن ۷ سالگی و قبل از ورود به مدرسه است؛ اما اینطور نیست. بچه‌ها تا ورود به جوانی هنوز دلشان می‌خواهد آزادانه بازی کنند و قطعا یادگیری نیز در حین بازی بسیار بهتر و موثرتر خواهد بود.

به همین خاطر در متدهای آموزشی جهان ابزارهایی طراحی و تولید شده‌اند که به دانش آموزان حین کار با ابزار و بازی با آن، مفاهیم آموزشی مورد نظر توسط معلمان آموزش داده شود. با تغییر کتاب‌های آموزشی در ایران، آموزش نیز به سمت دانش آموز محوری رفته تا هر دانش آمور با ابزارهای دست ورزی بتواند هر مفهوم را به خوبی آموزش ببیند.

ابزارها نه تنها آموزش ریاضی را آسان‌تر می‌کنند و مسیر را برای رسیدن به هدف هموارتر؛ باعث می‌شوند تا خلاقیت دانش آموزان نیز روز به روز بیشتر شود. هر فرد می‌تواند با هر ابزار کمک آموزشی ریاضی، همانطور که می‌خواهد به هدف برسد و مسیر هر فرد می‌تواند با هم متفاوت باشد. معلم یا والدین می‌توانند سوال را مطرح کنند و روش رسیدن به جواب را به دانش آموز واگذار کنند.

هر ابزاری برای مفاهیم خاصی طراحی شده است و در ادامه نوشته‌ها قصد داریم هر یک از این ابزارها را به صورت مجزا معرفی کنیم تا بدانید کدام ابزار کمک آموزشی برای فرزند و دانش آموز شما راه گشا و کاربردی است و ابزار و بسته مناسب را انتخاب کنید.